Met de zomervakantie voor de deur heeft Spotta onderzocht met welke verwachtingen en voornemens de Nederlanders straks weer terugkomen van vakantie. 60% ziet de terugkomst als een nieuwe start van het jaar. Bijna iedereen (83%) zit dan weer vol nieuwe energie. Een ruime meerderheid ziet deze periode als een nieuwe start van het jaar.

Driekwart van de Nederlanders heeft goede voornemens voor na de vakantie. Geld sparen staat daarbij op één, sporten en gezonde voeding krijgen ook weer veel aandacht. Veel Nederlanders zijn verder van plan om geld uit te geven aan hun uiterlijk, aan het huis of de tuin of aan schoolspullen. Daarbij letten zij in de meeste gevallen wel scherp op aanbiedingen.

Back to school
Na de zomervakantie bereiden gezinnen en jongeren (<24 jaar) zich weer voor op school en studie. Voor ongeveer de helft van hen is dit hét moment om hier inkopen voor te doen. Voor één op de vier gezinnen is dit het moment om voor schoolgaande kinderen nieuwe apparatuur te kopen, zoals een laptop of tablet.

Een nieuwe start met een nieuwe look
Met name jonge mensen (<34) kiezen voor een nieuwe look (27%). Eén op de vier jongeren (18-34) wil zijn of haar zakelijke garderobe uitbreiden na terugkomst van vakantie. Ruim één op de drie Nederlanders wil weer kleding kopen na de vakantie. Een ruime meerderheid (62%) is daarbij extra alert op kortingen of aanbiedingen. Eén op de drie Nederlanders vult na de vakantie zijn of haar voorraad verzorgingsproducten weer aan, waarbij een kwart open staat voor het proberen van nieuwe producten.

Buitenlandse keuken inspireert niet iedereen
Na de vakantie wordt de voorraadkast weer aangevuld. Daarbij is 63% van de consumenten van plan vaker producten in de aanbieding te kopen. De helft van de Nederlanders is na de vakantie geïnspireerd door de lokale keuken uit het vakantieland en staat open voor het proberen van nieuwe producten. Maar er is ook een sterke drang naar de Hollandse pot, met name onder mannen (55%).

Aan de slag in huis of tuin
Na de vakantie gaan Nederlanders weer aan de slag in huis of in de tuin. Ruim de helft is van plan na de zomervakantie het huis een grote schoonmaakbeurt te geven en nieuwe accessoires te kopen. Bijna twee derde van de Nederlanders vindt dit het ideale moment om uitgestelde klussen in en om het huis weer op te pakken en circa de helft gaat grondig aan de slag in de tuin.

Inspiratie
Nederlanders maken na de vakantie dus een nieuwe start. Om inspiratie op te doen voor nieuwe producten zijn naast het internet reclamefolders de belangrijkste bron voor consumenten (62%). Ook als het gaat om aanbiedingen zijn het internet en reclamefolders (respectievelijk 83% en 78%) de media bij uitstek om op de hoogte te blijven.

Bron: Spotta