Brievenbus

Vanmiddag werd de NOM H-a-h-bladen Monitor 2014 gepresenteerd in Amsterdam. Het is een gezamenlijk initiatief van vijf uitgevers (A&C Media, BDU media, Holland Media Combinatie, NDC mediagroep en Wegener Media), uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, onder auspiciën van Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM).
Het onderzoek geeft inzicht in het bereik en het effect van huis-aan-huisbladen (zowel op papier als digitaal) op de consument. Het bereik van 303 bladen van de vijf participerende uitgevers is gemeten in dit onderzoek.

Bereik
Uit het onderzoek wordt duidelijk dat de huis-aan-huisbladen door bijna iedereen worden gelezen: 11,8 miljoen Nederlanders – in alle bevolkingsgroepen – lezen weleens een h-a-h-blad. Dat geldt opvallend genoeg zelfs voor mensen die een Nee/Nee-sticker op hun brievenbus hebben. Het blijkt dat het huis-aan-huisblad ook van alle leeftijden is. In de leeftijdsgroep 35-64: 58 %, 13-34 24 % en 65+ 18 %.
Van de ondervraagden leest 91 % wel eens een huis-aan-huisblad. Het totaalbereik is 80 % en het gemiddeld bereik 62 %. 85 % leest het h-a-h-blad alleen op papier, 14 % zowel in print als digitaal en slechts 1 % alleen digitaal.

Lokaal nieuws en aanbiedingen
Uit de NOM H-a-h-bladen Monitor wordt ook duidelijk waarom het huis-aan-huisblad nog altijd geliefd is. 64% van de Nederlanders is geïnteresseerd in lokaal nieuws. Verder is het ook een bron voor regionaal nieuws, kunst en cultuur, informatie over bioscoopfilms etc.
De lezers hebben bovendien bovengemiddeld aandacht voor reclame: 89 % let op uitingen van supermarkten en kruideniers, 73 % op reclame voor voeding en dranken en 71 % op reclame voor warenhuizen. In hun eigen blad letten ze vooral op aanbiedingen van retailers (72%). Het is daarom niet verwonderlijk dat ze advertenties in hun eigen blad vooral nuttig vinden. Een meerderheid van de lezers neemt actie naar aanleiding van advertenties in hun h-a-h-blad. 64 % van de boodschappers wordt wekelijks bereikt.

Mediaplanning
Irena Petric, directeur NOM: ‘Het doel van dit onderzoek is om het mediumtype h-a-h-bladen goed te kunnen vergelijken met andere mediumtypen zoals landelijke en regionale dagbladen. Het onderzoek voldoet dan ook aan alle normen voor goed bereiksonderzoek. Daarnaast is de lezer, het gebruik en de functie van h-a-h-bladen in kaart gebracht. De resultaten van dit onderzoek zijn geschikt voor mediaplanning, wij verwachten daarom dat ook mediabureaus er veel gebruik van zullen maken.’

Media Sheadows speelt op deze uitkomsten in door groot en goedkoop in te kopen. Met het juiste advies halen adverteerders zo een maximaal rendement uit hun mediabudget.

Bron: Adformatie