Folders
Ondanks de opmars van apps en websites is de papieren folder nog altijd veruit het populairst. Dit blijkt uit recent jaarlijks onderzoek van Duitslands grootste instituut voor marktonderzoek Gfk.

De positie van de papieren folder is nog steeds ongelooflijk sterk: meer dan 80% van de mensen komt na het bekijken van een papieren folder in actie en het zet 46% ook aan om bepaalde winkels te bezoeken.
De papieren versie verleidt de consument in 50% van de gevallen tot een aankoop. Voor een digitale folder bedraagt dit percentage 36%.
Papieren folders hebben een netto bereik van 11,3 miljoen mensen. Digitale folders daarentegen hebben een bereik van 3,9 miljoen mensen.
Ruim drie op de vijf consumenten (61 %) lezen alleen papieren folders. Bijna een kwart bekijkt zowel papieren als digitale versies. Ruim de helft (53 %) van de Nederlanders vindt het een groot gemis als de papieren folders zouden verdwijnen.
Steeds meer consumenten maken vaker gebruik van apps waarin ook folders digitaal bekeken kunnen worden. Het gaat hier met name om de groep in de leeftijd van 20 tot en met 49 jaar.

Supermarkten: grote folderaars en een groot bereik!
Net als vorig jaar, hebben folders van supermarkten en slijterijen het grootste bereik. De papieren versie heeft een bereik van 77%. Dit betekent dat ruim driekwart van de ondervraagden minimaal één folder van de supermarkt of slijterij leest.
Digitale folders van supermarkten en slijterijen hebben een bereik van slechts 18%, warenhuizen volgen met een bereik van respectievelijk 69% voor de papieren folder en 12% voor de digitale folder.

In totaal zijn in het kader van dit onderzoek ruim vijfduizend consumenten van dertien jaar en ouder ondervraagd.

Bron: Gfk